1953

De Watersnoodramp: aanleiding bouw Deltawerken

Op 1 februari 1953 braken door een combinatie van noordwesterstorm en springtij de dijken door. Zeeland en delen van Zuid-Holland en Noord-Brabant werden getroffen door de grootste Nederlandse natuurramp van de twintigste eeuw. De Watersnoodramp was de aanleiding voor het bouwen van de Deltawerken, waaronder de Oosterscheldekering. Want zo’n ramp meemaken, wilden we nooit meer. Nederland, dat voor een groot deel onder zeeniveau ligt, zou zonder ingrijpende maatregelen uiterst kwetsbaar blijven. De veiligheid van Nederland kreeg de grootste prioriteit. Grootse plannen werden gemaakt en een megaproject werd gestart: het bouwen van onder andere de Oosterscheldekering.

1976

Start bouw Oosterscheldekering

In 1976 startte de bouw van de Oosterscheldekering. Een complex en uniek project. Bijzondere landvoertuigen en vaartuigen werden ontwikkeld om de tonnen aan materiaal aan te voeren. Loodzware onderdelen werden vervoerd over land én over zee. De kilometerslange Oosterscheldekering kreeg gestalte. Ondanks het knap staaltje techniek, straalt dit indrukwekkende bouwwerk eenvoud en kracht uit. Het zorgde ervoor dat Nederland op het gebied van watermanagement wereldwijd op de kaart werd gezet.

1986

Opening Oosterscheldekering

“De stormvloedkering is gesloten. De Deltawerken zijn voltooid. Zeeland is veilig.” Met deze woorden opende Koningin Beatrix op 4 oktober 1986 de Oosterscheldekering, in het bijzijn van een groot publiek en talrijke gasten. Als je op de Oosterscheldekering staat of rijdt, of vanuit het Topshuis naar het immense bouwwerk kijkt, verbaast het je dat deze kering in tien jaar tijd is gebouwd. Een prestatie van formaat!

 

Eén druk op de knop

Als de Oosterscheldekering zijn 62 schuiven sluit, komt er heel wat in beweging. De schuiven zijn 42 meter breed, 6 tot 12 meter hoog en wegen tussen de 260 en 480 ton. Dit gewicht hangt tussen 65 kolossale pijlers in. Deze pijlers zijn 30 tot 40 meter hoog. Nooit eerder is een constructie gemaakt van zulke enorme afmetingen. Bij een waterstandvoorspelling van 3 meter boven zeeniveau sluiten we de kering. Dit gebeurt in het Topshuis. Met één druk op de knop zakken alle 62 schuiven binnen 82 minuten naar beneden. Een indrukwekkend waterbouwkundig hoogstandje.

2015

Tour de Zélande

Ook internationale grote evenementen vinden plaats bij het Topshuis. Zo kwam op 5 juli 2015 de Tour de France naar Zeeland, met een finish op het werkeiland Neeltje Jans. Het Topshuis en de Oosterscheldekering stonden deze dag, naast het garanderen van de waterveiligheid, volledig in het teken van de wielersport. Het Topshuis werd speciaal voor dit spectaculaire evenement knalgeel gekleurd. Met deze felle kleur en grote doeken met leuzen als ‘Bring In The Dutch’ en ‘Water You Thinking’ werd wereldwijde aandacht getrokken. Onze voortdurende innovatie, kennis en ervaring op het gebied van watermanagement maakt ons kleine landje dan ook groots.

  1. 1953
  2. 1976
  3. 1986
  4. 2015